A vállalati juttatásokat úgy kell adagolni, mint az emberi szervezetnek a vitaminokat...

 

A fenti hasonlatot nemrég hallottam, és megtetszett, mert nagyon jól szemlélteti, hogy egy vállalati wellbeing programhoz stratégia kell.  Nem lehet tervezetlenül adagolni az egyes jóllét elemeket.

Tudod miért nem? Mert károsak is lehetnek. Mint a vitaminok, ha nem jól használjuk őket.

Vannak vízben oldódó vitaminok a munkahelyen is, amelyekből bármennyit adhatunk nem káros, mint a C vitamin, ami nem árt, ilyen lehet azanyagi juttatás, elismerés, biztonság.  De vannak zsírban oldódó vitaminok, amikkel vigyázni kell, mert belőlük a sok és kevés is frusztráló. Ilyen lehet például az autonómia mértéke, túlképzés.

A helyes adagolásra nincs standard recept, mert minden vállalat, szervezet,  kultúra,  közösség más. Mások az erősségei, hiányosságai, céljai, és a munkaerő összetétele is. Így másként hatnak az egyes aktivitások is.

Ahhoz, hogy valóban jó eredményt érjünk el, és mindenki jól érezze magát személyre szabott stratégia kell. Hiába ugyanaz a vállalati profil két cég esetében, ha más a kultúra. Teljesen eltérő eszközöket kell alkalmazni.

Olyan stratégia, mely magába foglalja a következő lényeges momentumokat is a programelemek, aktivitások konkrét felépítésén túl:

  • Állapot,- és helyzetfelmérés, célmeghatározás vezetői, és munkavállalói szinten is.
  • Vezetők elköteleződése a program mellett.
  • Összhangban legyen a megfogalmazott vállalati értékekkel.
  • Hosszabb és részstratégiákat is tartalmazzon.
  • Munkavállalók elköteleződését segítse.
  • A munkavállalók megtartásának, és monitorozásának eszközeit tartalmazza.
  • Megfelelő csatornákat alkalmazzon.
  • Eredmények, visszacsatolások kommunikálása.
  • Előrehaladás nyomon követése.

Sokszor probléma, hogy a munkavállalók a valóságban nem azt tapasztalják, amit a vállalat küldetésként megfogalmaz. Erős disszonancia van a kommunikált érékek és a belső tapasztalatok között, ezt a stratégiának figyelembe kell vennie, a programnak pedig kezelnie is kell.

A vállalati wellbeing egy társasjáték, ugyanazon a táblán játszunk, ugyanazokkal az eszközökkel, de nem elég jelen lenni a táblán, logikus és stratéga gondolkodás is kell, emberismeret, együttműködések, ahhoz, hogy nyerni tudjunk.

Tudod mi a lényeg? Hogy nem csak a nyertes nyer, hanem minden játékos, élményt, együtt töltött időt, tapasztalatot, jó érzést, a játék örömét. Pont mint egy jól megalkotott stratégia mentén, jól lebonyolított program esetében.